Święto Rzemiosła Starogardzkiego

01 czerwca 2024 roku w Starogardzie Gdańskim odbyła się uroczystość obchodów Święta Rzemiosła zorganizowanego przez Zarząd Cechu  Rzemiosł Różnych w Starogardzie Gdańskim i Kapelana Rzemiosła  Ks. Kanonika Marka Błażejczyka.  W kościele św. Barbary w Kokoszkowych, została odprawiona uroczysta msza św. w intencji rzemiosła. Następnie odbył się festyn rzemieślniczy na łonie natury w „Zaciszku Kociewia” w Białachowie. W uroczystościach udział wzięli przedstawiciele Pomorskiej  Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich  Przedsiębiorstw z Panem Prezesem Zbigniewem Stencel na czele, przedstawiciele zaprzyjaźnionych Cechów oraz zaproszeni goście. Powiatowy Cech Rzemiosł w Wejherowie wraz z Pocztem Sztandarowym reprezentowali: Prezes/Starszy Cechu Ryszard Pionk, Podstarszy Cechu Gerard Pobłocki  oraz Zbigniew Stalmach.

Obowiązkowy KSeF przesunięty na 1 lutego 2026 r.

·         Sejm przyjął ustawę przesuwającą termin wdrożenia obowiązkowego KSeF do 1 lutego 2026 r.

·         kolejnym etapie procesu legislacyjnego Ministerstwo Finansów zaproponuje dwuetapowe wprowadzenie obowiązku.

·         To oznacza, że proces wystawiania faktur z punktu widzenia przedsiębiorców nie ulega na razie zmianie.

·         Już teraz przedsiębiorcy – szczególnie mniejsi – w lokalnych urzędach skarbowych mogą zapoznawać się z funkcjonalnościami darmowych narzędzi przygotowanych przez Ministerstwo Finansów. 

9 maja Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT, który przesuwa obowiązek wystawiania e-faktur na 1 lutego 2026 r. W następnym etapie procesu legislacyjnego przyjętą ustawą zajmie się Senat.

Dalsze zmiany legislacyjne

Przegłosowana w Sejmie ustawa zakłada niezbędne przesunięcie daty rozpoczęcia obowiązywania Krajowego Systemu e-Faktur. Jednakże, aby dać przedsiębiorcom możliwość lepszego zapoznania się z propozycjami zmian i odbycia rzetelnych konsultacji, Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o podzieleniu prac legislacyjnych na dwie części.

W drugim projekcie legislacyjnym ministerstwo przedstawi propozycje uproszczeń obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz zaproponuje etapowe wejście w życie obowiązkowej e-faktury:

·         1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,

·         1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

KAS przygotowana, aby pomagać przedsiębiorcom

Oznacza to, że przedsiębiorcy zyskali więcej czasu, żeby przygotować się do obowiązkowego KSeF. Obecnie w procesie wystawiania przez nich faktur nic się nie zmienia i nadal mogą oni korzystać z dotychczasowych narzędzi i rozwiązań.

Ministerstwo zachęca jednak - szczególnie mniejszych przedsiębiorców - do wykorzystania dodatkowego czasu do zapoznania się z darmowymi narzędziami stworzonymi przez resort: Aplikacją Podatnika i e-mikrofirmą. Wkrótce ma się też pojawić Aplikacja Mobilna KSeF, która umożliwi wystawianie podstawowych faktur w KSeF oraz ich korekt, a także podgląd faktur wystawionych i otrzymanych w KSeF.

Przygotowaliśmy merytorycznie około tysiąca pracowników w lokalnych Urzędach Skarbowych. Już teraz są oni gotowi pomagać przedsiębiorcom w korzystaniu z przygotowanych przez nas aplikacji. Jeśli ktoś będzie chciał zobaczyć jak one działają i przekonać się czy spełniają jego oczekiwania i potrzeby, to dostanie indywidualne wsparcie w tym zakresie. Po wakacjach zaczniemy też specjalne szkolenia. Dodatkowo, od stycznia 2025 r. zostanie również uruchomiona specjalna infolinia Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) dla spraw związanych z KSeF” – zapowiada Marcin Łoboda, Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

W każdej chwili można przyjść do US i otrzymać informacje na temat działania systemu, korzystając z pomocy pracowników urzędów skarbowych. Aby nie tracić czasu i nie stać w kolejce, warto umówić się na wizytę w urzędzie na konkretny dzień i godzinę, za pomocą formularza na stronie internetowej. Można przy tym dodać komentarz i wskazać, że tematem spotkania jest uzyskanie informacji nt. KSeF.

W dniu 16 maja br. odbyło się Walne Zgromadzenie Delegatów z wyborem władz wejherowskiego Cechu.

Prezesem na kadencję 2024-2028 został wybrany ponownie Ryszard Pionk.

Skład Zarządu:

  1. Piotr Błaszkowski,
  2. Gerard Pobłocki,
  3. Janusz Labuda,
  4. Wojciech Nowicki,
  5. Adam Stuba,
  6. Mariusz Gustowski.

Do Komisji Rewizyjnej wybrano:

  1. Marzena Marcińska – Gaffke,
  2. Zbigniew Stalmach,
  3. Edward Szulta.

Do Sądu Cechowego wybrano:

  1. Mieczysław Dosz,
  2. Henryk Konkol,
  3. Wioleta Gaffke.

 Do Kasy Wzajemnej Pomocy wybrano:

  1. Waldemar Kurpet,
  2. Beata Nowicka,
  3. Izabela Bobkowska.

Przebieg spotkania na zdjęciach uwiecznił nauczyciel Niepublicznej Szkoły Rzemiosła Pan Piotr Pasternacki.

 

GALA GOSPODARCZA Z OKAZJI 25-LECIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO

22 marca 2024 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbyła się uroczysta Gala gospodarcza z okazji 25-lecia Samorządu Województwa Pomorskiego. W gali wzięło udział kilkuset przedstawicieli środowiska gospodarczego. Tematem przewodnim podczas uroczystości była debata pt.: „Przemiany gospodarczo-społeczne i wyzwania 25-lecia”. Powiatowy Cech Rzemiosł reprezentowali: Prezes/Starszy Cechu Ryszard Pionk, Podstarszy Cechu Gerard Pobłocki i Podstarszy Cechu Wojciech Nowicki.